Z tego powodu zrobiliśmy wszystko, by nasze produkty spełniały wymagania normy PN-EN 12767:2019, która określa klasyfikację bezpieczeństwa pasażerów i kierowców pojazdów mechanicznych. O tym, które słupy oświetleniowe osiągnęły poszczególne klasyfikacje bezpieczeństwa biernego, już pisaliśmy.

Oznaczenie klasyfikacji składa się z VII części
Poniżej na przykładzie naszych słupów oświetleniowych SAL z podstawą o wys. od 2 do 12 m i średnicy od ⌀ 114 do ⌀178mm, prezentujemy, jak czytać klasyfikacje bezpieczeństwa biernego.

I – klasa prędkości

W trakcie testów zderzeniowych sprawdza się zachowanie słupa przy uderzeniu pojazdu dla dwóch prędkości: 35km/h – obowiązkowy test z niską prędkością oraz z prędkością docelową, która zapisywana jest w oznaczeniu certyfikatu, klasy prędkości wybiera się z zakresu: 50 km/h, 70 km/h i 100 km/h.

Słupy SAL, o podanych powyżej parametrach wysokości i średnicy, spełniają wymagania normy PN-EN 12767:2019 w sytuacji uderzenia pojazdu z prędkością 50, 70 i 100 km/h.

\

II – kategorie pochłaniania energii

W tym zakresie wyróżnia się 3 kategorie pochłaniania energii

Kategoria NE opisuje, konstrukcje nie pochłaniają energii uderzenia. W porównaniu z pochłaniającymi energię słupami oświetleniowymi - słupy niepochłaniające energii stanowią mniejsze bezpośrednie ryzyko odniesienia obrażeń.

III – poziom bezpieczeństwa pasażerów

Norma PN-EN 12767:2019 określa 5 poziomów bezpieczeństwa: A, B, C, D lub E. Kategorię najwyższa – A – zarezerwowana jest dla nieszkodliwych elementów infrastruktury drogowej, takich jak np. pachołki wykonane z tworzywa sztucznego, ulegającym nietrwałemu odkształcaniu po najechaniu przez pojazd (klasa ta zarezerwowana jest tylko i wyłącznie dla konstrukcji sklasyfikowanych jako niepochłaniających energii w trakcie zderzenia - NE).

Dla słupów oświetleniowych praktycznie najwyższy możliwy do osiągnięcia poziom bezpieczeństwa to B.

Słupy SAL z omawianego przykładu gwarantują bezpieczeństwo na poziomie B.

IV – rodzaje zasypu

Rodzaj posadowienia słupa może mieć wpływ na bezpieczeństwo bierne, dlatego również ten aspekt bierze się pod uwagę podczas klasyfikacji konstrukcji. W normie PN-EN 12767:2019 ustanowiono trzy rodzaje posadowienia słupa w gruncie:

- S (standardowy zasyp)
- R (sztywna powierzchnia, np. asfalt, beton)
- X (sposób posadowienia według specjalnych wytycznych producenta)

Omawiany na przykładzie słup został zamontowany w gruncie (S – standardowy zasyp) o parametrach zgodnych z wytycznymi normy.

V – zachowanie po zderzeniu

Wyróżnia się dwa tryby wskazujące, jak słup zachowuje się po zderzeniu względem części montowanej w gruncie (NE – brak separacji i SE – separacja), niezależnie czy jest to słup z podstawą posadowiony na fundamencie czy przystosowany co montażu bezpośrednio w ziemi. Nasze słupy posiadają kwalifikację SE, co oznacza, że podczas uderzenia słup zostanie ścięty u podstawy, a tym samym oddzieli się od części montowanej w gruncie.

VI – klasa kierunku (uderzenia)

Klasa kierunku opisuje konstrukcję pod kątem zachowania cech bezpieczeństwa biernego w zależności od kierunku, z jakiego zostanie ona uderzona. Wyróżnia się tu 3 klasy:

SD – jednokierunkowa, czyli słup spełnia cechy bezpieczeństwa biernego przy uderzeniu z jednego kierunku (np. droga jednokierunkowa)
BD – dwukierunkowa, czyli słup spełnia cechy bezpieczeństwa przy uderzeniu z dwóch kierunków (np. droga dwukierunkowa)
MD – wielokierunkowa, czyli słup zachowuje cechy bezpieczeństwa biernego podczas uderzenia ze wszystkich kierunków.

Jak łatwo się domyślić, klasa MD to najbezpieczniejszy wybór. Taki parametr uzyskały słupy ROSA.

VII – ryzyko deformacji dachu

Dużym zagrożeniem dla pasażerów podczas uderzenia w słup jest deformacja dachu pojazdu. Właśnie dlatego przy określaniu klasyfikacji bezpieczeństwa biernego ocenia się również ten aspekt. Wyróżnia się tu dwie klasy:

Klasa 0 – to brak ryzyka lub niskie ryzyko wgniecenia dachu
Klasa 1 – to wysokie ryzyko wgniecenia dachu
Nasze słupy posiadają klasę 0.

Przy sprawdzaniu klasyfikacji bezpieczeństwa biernego może się pojawić też oznaczenie „NR” w miejscach, które nie są wymagane dla danego projektu. W niektórych przypadkach poszczególne właściwości, takie jak np. zachowanie po zderzeniu, mogą nie być istotne dla danego projektu.

Podejście firmy ROSA zawsze było jasne – nasze słupy mają być trwałe, estetyczne, ekologiczne i bezpieczne. Wybierając słupy ROSA, mają Państwo pewność wysokiego bezpieczeństwa biernego. 

O tym, które słupy ROSA posiadają klasyfikacje bezpieczeństwa biernego, przeczytacie Państwo tutaj: BEZPIECZEŃSTWO BIERNE